Leadership

  Forestil dig, at næste gang du møder på dit job, er der sket et eller andet ganske mærkværdigt siden du var der sidst. Matriklen er tom, du møder et skilt hvorpå der står til leje, dine medarbejdere er alle rejst på ferie. Der er intet tilbage af alt det du indtil nu har kendt. Den virksomhed du er leder i, har formodentlig stadig en mission, en opgave at udføre, men ingen bygninger, ingen veletablerede metoder, ingen medarbejdere, der kan hævde et ‘det plejer vi’. Bordet er ryddet og du står nu overfor at skulle starte helt forfra. Hvad gør du nu? Skal i bo det samme sted, skal opgaven være helt den samme som tidligere, hvordan vil du løse opgaven nu – hvad vil du udelade, hvad vil du gøre mere af, hvilke helt nye produktionsmetoder eller forretningsgange vil du indføre, så din virksomhed er så top-tunet som muligt, i forhold til de vilkår der gør sig gældende i dag og i fremtiden. Om kort tid kan du læse mere om Otto Scharmers Teori U, om betydningen af at ophøre med at downloade gammel viden og metoder, og at kunne presence, fornemme hvad det er der er brug for nu og i fremtiden.

 

Finansielle krise har fået mange virksomheder til at luge godt ud i forretningsgange og procedurer, og herved har krisen haft en positiv effekt, nærmest af LEAN karakter. Dog tyder meget på, at vores løsningerne for at komme videre, at få skabt bæredygtig vækst, er præget af automatpilot tænkning. Vi kan i sagens natur ikke alene nedskære eller spare os til vækst. Vi har brug for at komme helt ud af boksen, og være kreative på helt nye måder, for at skabe det der er brug for i fremtiden. Læs videre i artiklen her.

Nyhedsbrev